Dato: 1. marts 1639
Sted: Boston, Massachusetts, USA (Google Maps)
Tid: – nat

På denne dato skrev den engelske jurist og koloniembedsmand John Winthrop (1587-1649) i sin dagbog, puritanernes spæde forsøg på at skabe et nyt liv i et nyt land. Som guvernør i kolonien Massachusetts, var han med al sandsynlighed den første i Amerika, der dokumenterede den allerførste ufo-observation, som for nylig havde rystet de engelske immigranter.

I 1614 sejlede Kaptajn John Smith ind til Massachusetts Bay, og medbragte venlige hilsner og sygdom. Over 2/3 af den indfødte befolkning var døde fire år efter, så der kun var 25,000 tilbage i området. Så Boston, der teknisk set ikke blev grundlagt før 1630, var en by fyldt med spøgelser længe før den første “heks” blev hængt i 1648.

Mange sære fænomener har været rapporteret i Nordamerika i flere tusinder år, men indtil tiden, hvor man begyndte at dokumentere, for at kunne bevise de ting man havde gjort og set, så var denne slags vidneberetninger et spørgsmål om tro og religion – og naturligvis, at man ikke vidste bedre dengang. En tid, der var meget mere simpel, måske, men ikke desto mindre fyldt med en voldsom tro på det “utrolige”, det overnaturlige, osv. Den amerikanske historie er fyldt med overnaturlige myter, sagn og legender, både fra de indfødte, og kolonister, og helt frem til i dag.

BAGGRUND:

John Winthrop havde regelmæssige religiøse diskussioner mellem sin far og præster, og herigennem opnåede han en dybere forståelse for teologi i en meget tidlig alder. Han kom på Trinity College (Cambridge) i december 1602, hvor han senere begyndte at skrive dagbog (1605, 17 år). Han dokumenterede sit dybt religiøse liv, hvor han beskrev sine religiøse erfaringer og følelser. Hans første kone, Mary, døde i 1615 (fødsels-komplikationer), og giftede sig kort efter med Thomasine Clopton i december 1615, men hun døde d. 8. december, 1616 (også fødsels-komplikationer).

Guvernør John Winthrop. Foto: newengland.com

I England, studerede Winthrop jura i Cambridge, og fik derefter et kongeligt embede, men i slutningen af 1620’erne var den religiøse atmosfære i England begyndt at se dyster ud for puritanere og andre grupper, hvis tilhængere mente, at den den engelske reformation var i fare. Man opdagede, at Winthrop var optaget af Puritanismen, hvis leveregler skulle tjene som forsvar mod besættelse af dæmoner, lagde vægt på moralsk renhed, en nøjsom livsførelse og afholdenhed fra fornøjelser som dans, kortspil, osv. Puritanerne foragtede også pragt og underholdning, og ville afskaffe julefest (folk der privat fejrede julen, skulle fængsles), og der blev givet bøder til folk, der gik i teatret (skuespillet ansås for at være syndigt), osv.

John Winthrop fik kontakt med det nystartede Massachusetts Bay Company, som havde sikret sig et frihedsbrev til en ny koloni i Amerika. Han solgte sit gods, købte sig ind i selskabet og lovede at organisere koloniseringen. På deres tre måneders rejse over Atlanten til Salem, skrev han prædiken “A Modell of Christian Charity“, som udmøntede betingelsen for en pagt mellem Gud og kolonister, der fik til opgave at skabe et nyt Jerusalem.

Han ledte den første store bølge af immigranter fra England i april-juli 1630 og tjente som guvernør i 12 af koloniens første 20 år. Hans skrifter og visioner for kolonien som en puritansk “By på en bakke”, dominerede den koloniale udvikling i New England, hvilket også påvirkede regeringerne og religionerne i nabokolonierne.

Winthrop var en respekteret politisk figur, og hans søn John, var en af grundlæggerne af kolonien i Connecticut, og Winthrops lange liste over efterkommere omfatter berømte amerikanere, og hans skrifter fortsætter med at påvirke politikere i dag.

Mødet med noget uforklarligt ved Muddy River

Den røde pin angiver udmundingen af Muddy River som den ser ud i dag (2018).

Muddy River er en række bæk og damme, der løber gennem dele af Boston’s Emerald Necklace, herunder langs den sydlige grænse af Brookline, Massachusetts. Muddy River nævnes i hans berømte “Journal of John Winthrop“, som stedet, hvor tre vidner så et flyvende objekt om natten. Det ligger ved Back Bay Fens lige overfor Cambridge, MA, og diagonalt overfor Charlestown. Back Bay var på dette tidspunkt ikke fyldt, og et stort åbent område med vand, hed dengang Broad Bay. Distancen til Charlestown svarede til ca. mere end 3,2 km.

Han skrev i sin journal, at tidligere på året (ukendt dato og dag), roede den “nøgtern og diskrete mand”, James Everell, sammen med to andre mænd 8alle medlemmer af den puritanske kirke) i en båd i Muddy River (udmunding af Charles River), da de så et stort lys på nattehimlen. “Da det stod stille flammede det op og var omkring 2,5 m² i størrelse“, skrev guvernøren, “Mens det “løb”, trak lyset sig sammen, skiftede form som lignede et svin.” Over to eller tre timer så mændene i båden det mystiske lys “løbe så hurtigt som en pil”, der skød frem og tilbage mellem dem og Charlestown, i en afstand på 3,2 km. Winthrop tilføjede, at andre troværdige personer så det samme lys omkring det samme sted. Da den sære “apparition” (“tilsynekomst”) forsvandt ud af syne, opdagede de, at tidevandet havde bragt dem tilbage til stedet hvor de startede deres tur fra (ca 1,2km oppe langs floden), som om det var lyset, der havde flyttet dem tilbage.

James Savage, der redigerede Winthrops journal i 1835, tilføjede denne fodnote (svær at oversætte):

This account of an ignis fatuus [pale light over marshy ground] may easily be believed on testimony less respectable than that which was adduced. Some operation of the devil, or other power beyond the customary agents of nature, was probably imagined by the relaters and hearers of that age, and the wonder of being carried a mile against the tide became important corroboration of the imagination. Perhaps they were wafted [carry lightly], during the two or three hours’ astonishment, for so moderate a distance, by the wind; but, if this suggestion be rejected, we might suppose, that the eddy [whirlpool], flowing always, in our rivers, contrary to the tide in the channel, rather than the meteor, carried their lighter back.”

Sagen var i hvert fald bemærkelsesværdig nok til, at den puritanske guvernør dokumenterede den i sin private journal.

“Map reproduction courtesy of the Norman B. Leventhal Map Center at the Boston Public Library” Højreklik og åbn i ny folder for fuld størrelse (el. højreklik og gem)

Flere hændelser

Winthrop måtte igen 5 år senere skrive om en lignende beretning, der fandt sted den 18. januar, 1644 et ukendt sted i Boston (muligvis en bugt ?):

Ved midnatstid ankom tre mænd i en båd til den nordlige del af Boston, og spottede to lys komme op fra vandet, som havde en form som et menneske, gå i retningen mod syd og forsvandt.” En historie, der minder om spøgelses-beretninger.

En uge senere skrev han igen om en uforklarlig hændelse over Boston Harbor:

Et lys som månen, steg over det nordøstlige punkt i Boston, og mødtes med et andet ved Nottles Island, hvor de samledes til én og skiltes igen et antal gange, og fløj over bakken på øen og forsvandt. Sommetider skød der flammer ud og somme tider gnister. Dette var omkring kl. 20. om aftenen, set af mange vidner. På samme tid blev en frygtelig stemme hørt i vandet mellem Boston og Dorcester: “dreng, dreng, kom væk, kom væk!”, og lyset skiftede pludseligt fra et sted til et andet 20 gange. Dette blev hørt af forskellige gudfrygtige personer. Omkring 14 dage efter, kunne samme frygtelige stemme høres på den anden side af byen mod Nottle Island.”

I modsætning til hændelsen i 1639, kunne Winthrop komme med en forklaring på denne seneste “overnaturlige” hændelse. Han bemærkede, at det bizarre optrin skete tæt på stedet, hvor kaptajn John Chaddocks skib eksploderede måneder tidligere, efter at en sømand ved et uheld havde tændt krudtpulveret ombord skibet. Kaptajnen var ikke selv ombord, men eksplosionen dræbte fem besætningsmedlemmer.

Den første USO observation

I 1644 fandt den første USO (Unidentified submerged object) observation sted over Boston Harbor med et lignende formskiftende lys (link), og efterfølgende en større UFO observation i New Haven, CT i 1647, der minder om “Den Flyvende Hollænder”-historie (link).

Folkemyter

Arkæologiske fund viser, at mennesket altid har haft tro og religion tæt inde på livet. Her er det dog for mig nok at beskrive denne tro som en slags folkemyte – da det jo er noget, som er skabt (bevidst eller ubevidst?) hos os, for at kunne (prøve at) forklare meningen med livet.

Et eksempel på såkaldt fakelore eller konstrueret folklore. Fakelore forsøger ikke at være sand, men lægger sig op af de fortællemetoder, vi kender bedst fra eventyr, folkemyter og vores forældres bedste skræmmekampagner: “Hvis du er uartig, kommer julemanden ikke med gaver”, “Hvis du går ind i den mørke skov, er der trolde, som vil spise dig,” osv…

Vandrehistorier om Bigfoot, Loch Ness-uhyret (og lignende væsener i søer), andre monstre som fx Dracula, Frankenstein og opefter helt til troen på overnaturlige livsformer fra forskellige steder på Jorden og i universet opstår ved, at “øjenvidner” rapporterer om forekomsten af figuren i den virkelige verden, og denne historie læner sig op af at kunne betegnes som en vandrehistorie, på lige linje med den måde man fx laver film og tv serier og skriver bøger på i dag. Menneskets fantastiske evne til at skabe myter, legender og utrolige historier, har altid været en rød tråd, og kilden til at ville stille sin egen nysgerrighed for hvad det er, der sker ude i den store verden. For uden folkemyter og vandrehistorier, hvide løgne, og meget mere, så ville vi ikke vide meget, om mange ting, hvis man ikke har noget, som man kan søge efter. Det er måske nok også derfor, at troen på det overnaturlige uanset hvad det end er, er noget der er nødvendigt for os i barske tider. Troen på, at der er noget større end os, der holder sin beskyttende hånd over os – om det så er guder, rumvæsener eller beskyttende ånder, osv. Men lige så smuk og ønskværdig troen på det det gode i overtro kan være – lige så skræmmende er den også, når man dykker ned i disse ovennævnte ting. Så jeg kan kun anbefale, at læse mere om disse ting, hvis man har et oprigtigt ønske om at forstå, hvorfor vi mennesker har behov for at tro på noget, der egentlig ikke kan bevises, fordi det med stor sandsynlighed er noget, vi selv har skabt med vores fantasi.

Frygten for det fremmede, der gemmer sig i mørket, er urgammel og har sat sig dybe spor i vores dna. Vi er skabt til at se frygten i øjnene og klare os på bedste vis, men det er det, som er med til at skabe en god historie, der i dag kan nydes på det store lærred i biograferne, eller hjemme i de trygge omgivelser.

KRITIK FOR OG IMOD HÆNDELSEN:

FOR:

  • Charles River havde før dæmningen, stor tidevands-flow, og ville dræne meget af Back Bay hver dag, for derefter at genopfylde den.
  • At beskrive at “lyset” havde form som “et svin” virker besynderligt, men det er vel kun et udtryk for, at man dengang ikke havde andre måder at beskrive sådanne fænomener på, så man brugte det, man kendte – præcis som vi gør i dag.  James Everell arbejdede med dyrehud, dvs. han flåede skindet af dyrene, og bearbejdede det til lædervarer. “Svin” eller “gris” var angiveligt det eneste i hans sind, at han kunne forholde sig til.
  • Hvis det Winthrop skriver i sin journal er sandt, steg lyset ikke op fra sumpen, men kom altså fra himlen, hvilket gør forklaringen om “sumpgas” usandsynlig.
  • Massachusetts er i dag nærmest en UFO Hotspot-stat.
  • Winthrops fortælling om, at hændelsen varede flere timer, stemmer heller ikke overens med et meteor, og det skulle også vare 150 år, før den første ballonflyvetur, så den mulighed, at det skulle være noget menneskeskabt er usikker.
  • Jacques Vallee og Chris Aubeck skrev i deres bog, “Wonders in the Sky: Unexplained Aerial Objects from Antiquity to Modern Times.”, at hændelsen, hvis den skete i dag ville fortolkes af ufologer som en “klassisk bortførsels-sag”. Blev de flyttet fysisk af lyset på himlen?

IMOD:

  • Årstallet er angivet som 1639 – men der er lidt usikkerhed om det ikke er 1638 i stedet. Den tvivl på årstallet kan være vanskelig i forhold til fx at finde information på begivenheder og personer.
  • Kolonisterne var puritanere, dvs., deres tro på at alle naturkatastrofer eller særheder (fx overnaturlige hændelser), blev betragtet som “guddommelig forsyn.”
  • Muddy River havde sandsynligvis meget mere vand, som flød igennem i 1639, men det er usandsynligt at en stor strømning fandt sted nær udmundingen. Derfor er det usædvanligt, at vidnerne hævder, at de var uberørte af tidevands-flowet (i en lille båd) i mere end to timer (?)
  • Mændene kunne ikke huske, om de roede mod tidevandet. Så det er muligt, at de kunne være drevet med vinden eller tidevandet.
  • På trods af, at Winthrop fandt vidnerne troværdige, er der stadig en udbredt skeptisme mod historien (detaljer, osv).
  • Nogle har spekuleret over, at det sære glødende objekt kunne have været en såkaldt “ingnis fatuus,” et lys, der undertiden kommer frem i natten over mosejord og ofte skyldes forbrænding af gas fra dekomponeret organisk stof – eller bedre kendt som “Sumpgas”. SUFOI har skrevet en fin artikel (ufo-nyt nr. 2, 2004), der forklarer dette fænomen (link)
  • Hvem er Captajn Chaddock? Forskellige søgninger, giver ikke meget at gå efter – undtaget her (link).
  • Stedet, hvor vidnerne så “lys-svinene” – har en mulig forklaring, da Brookline, som byen hedder i dag, var en landsby der tidligere blev brugt til opbevaring af kvæg og grise, mens korn blev groet i Boston. Kan man konkludere, at vidnerne kan have set eller hørt svin på dagen, hvor de så “det store lys”?

Konklusion:

Fordi dette betragtes som den “første” dokumenterede “ufo-rapport”, så er det ikke noget man kan stole helt overbevisende på, netop pga. det religiøse eller overnaturlige fænomen i en fortælling. Siden oldtiden, har mennesket bevist, at vi tror på noget der er større end os selv – vores hjerner kan ikke rumme den eneste universelle sandhed om livet, så derfor bliver vi nødt til at være skeptiske og rationelle når det kommer til stykket. For hvis verden virkelig skulle være fyldt med overnaturlige fænomener, så er det jo helt frit hvad man kan vælge at tro på. Men det religiøse – det åndelige, har altid været en stærk side i det menneskelige sind. Uden “tro, håb og kærlighed”, hvad er så meningen med livet? Ja, det er et godt spørgsmål. Men i denne artikel, så håber jeg at kunne skabe en interesse for den måde at menneskets trosretning har udviklet sig i takt med vores forståelse for den verden vi lever i. Hvad var det, at folkene var vidner til? Sumpgas? Ånder?
Nu har jeg naturligvis ikke haft tid til at dykke helt ned i Bostons religiøse historie, men det er helt klart, at det er noget, der kommer til at udvikle folks sans for det dramatiske i Massachusetts, da staten er et af de mest kendte i USA, hvor hekseriet fandtes, og hvor julen blev afskaffet (1659) af puritanerne. Jeg kunne remse meget op her, hvad der foregik i Massachusetts, men det må blive til en anden artikel på et senere tidspunkt. Men kig under referencer, og læs nogle artikler, der kan give et overblik over 1600-tallets historie i USA.
Nåh, men min konklusion af denne historie er, at selvom den er super-interessant, er den jo helt åben for fortolkning, da man jo egentlig stadig ikke overbevisende har dokumenteret sumpgas-effekten, så den kan forklare det, som vidnerne beskriver, når de ser de her lys over sump-områder efter mørkets frembrud. Og så er det jo trods alle de tusiner af års beretninger om det overnaturlige, heller ikke rigtig lykkedes nogen at bevise at der skulle være noget om snakken. Så om det er spøgelser/ånder, rumvæsener (?), eller blot et par religiøse menneskers fantasi der var på spil, er det bestemt en historie, der er god at få med i hele den samlede verden af ufomystik

VIDEO:

Lyt til hans bog her (engelsk) (link)

Kilde:

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Winthrop
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/USA_og_Nordamerika/Nordamerikas_kolonisationshistorie/John_Winthrop
http://www.history.com/news/americas-first-ufo-sighting
The History of New England from 1630-1649, from John Winthrop’s diary, published by Phelps & Farnham, Boston 1825, p. 290.

Referencer:

https://da.wikipedia.org/wiki/Puritanisme
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Model_of_Christian_Charity
https://en.wikipedia.org/wiki/Muddy_River_(Massachusetts)
https://da.wikipedia.org/wiki/Brookline_(Massachusetts)
https://www.boston-discovery-guide.com/puritan-history.html
https://en.wikipedia.org/wiki/City_upon_a_hill

Andre relaterede danske kilder:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/naar-verden-er-i-krise-dukker-det-overnaturlige-frem-i-kulturen
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/da-julen-var-forbudt
http://historienet.dk/samfund/traditioner/englands-puritanske-politikere-forboed-julen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *